Om att hitta sin inre ”peace”

Inre ”peace”, inre lugn,

Okej, vad är det för nåt? Inget jag gick runt och funderade på fören det plötsligt var uppenbart att det var borta och allt annat än lugn härjade i min kropp och i mitt sinne.

Det byggdes säkert upp under lång tid, så att jag blev hemmablind i min speedade kropp. Men när kraschen, utmattningen, var ett faktum och inte ens jag längre kunde blunda för den så insåg jag att jag var helt upp i varv, allt inom mig var upp i varv och jag kunde inte varva ner. Jag kunde ligga ner men allt i mig rasade i en hiskelig fart, utåt sett syntes det kanske inte. Men i mig kändes det som om ett rusande ånglokomotiv. Jag minns hur jag stod i duschen och försökte känna vattnet på min kropp, men jag kunde inte. Jag kunde inte andas långsamt, jag kunde inte prata långsamt. Jag förbrände mat som en vild eld, rasade i vikt. Hög puls även om jag låg ner en hel dag. Jag kan fortsätta hur länge som helst att beskriva detta galna ånglokomotiv som tutade och rök inom mig…

Allt det där kan beskrivas medicinskt som ett påslag i sympatiska nervsystemet. Det beskrivs ibland med fina ord som att personen är ”Sympatikoton”, och behandlas då med betablockerare. Det fick jag också utskrivet och åt ett tag. Medicinen beskriver dessa människor som väldigt känsliga personer som reagerar lätt på sin omgivning. Jo tack, det är jag ju. Har alltid varit och kommer alltid vara, men det behöver ju inte vara något dåligt som ska medicineras bort.

Jag förstod att det måste gå att balansera detta på ett naturligt sätt. Inte medicinera. Det var ju solklart att motsatsen till sympatikuspåslaget inte existerade inom mig denna period, inte ens då jag sov. Motsatsen till sympatiska nervsystemet är parasympatiska nervsystemet, det slås bäst på vid just sömn och sänker puls och blodtryck. En aktivering av parasympatiska nervsystemet sänker stresshormoner och ökar ”må bra hormonet” oxytocin. Och här kommer det viktiga, kroppens läkningsprocesser förbättras.

Alltså genom att koppla på parasympatiska nervsystemet ger vi kroppen en möjlighet att LÄKA, STÄRKA och BALANSERA sig själv. Hur fantastiskt är inte det? Det är det här MEDIYOGAn handlar om. För mig är LUGN MJUK Yoga motorvägen till lugn o. ro responsen som kan vara så svår att hitta.

Egentligen ska kroppen kunna växla mellan dessa två, mellan gas och broms, helt automatiskt. Men vid långvarig stress fastnar gasen i botten och vi kan behöva hjälpa kroppsminnet på traven, hjälpa kroppen att återigen börja bromsa. Detta jobbar vi väldigt mycket med på 8-veckors rehabprogrammet som jag håller. Programmet är utvecklat av Elisabeth Engqvist, grundare och ägare av MediYoga International.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *